یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
حجت الاسلام آرامی

حوزه/حجت‌الاسلام آرامی با تعریف از عشایر و تبیین مشکلات ایشان در کشاورزی و دامداری گفت: مسئولان باید توجه داشته باشند که حمایت از قشر عشایر، دامدار و کشاورز، حمایت از تولید اساسی و استراتژیک است که بسیار بیشتر باشد.

حجت‌الاسلام علیرضا آرامی امام‌جمعه شهرستان گرمسار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از سمنان، با اشاره به مشکلات جامعه عشایری، عشایر را قشری زحمت‌کش، مؤمن و پای کار انقلاب به معنای واقعی از زمان مبارزه با طاغوت و در دوران دفاع مقدس توصیف کرد و گفت: این عشایر امروز هم در همه صحنه‌ها پای کار نظام هستند و به صورت مادی و معنوی هر خدمتی از دستشان بر می‌آید انجام می‌دهند.

امام جمعه گرمسار با بیان خاطره‌ای از عشایر در قربانی کردن قوچ خود برای شهید رئیسی و درخواست برگزاری مراسم در زنده نگه داشتن یاد این شهید و شرکت در مراسم‌های مختلف فرهنگی و سیاسی با لباس سنتی عشایر گفت: این عشایر در همه مراسم شرکت فعال دارند و قشری انقلابی هستند.

وی با اشاره به جایگاه عشایر در تعامل با نظام ابراز داشت: مجموعه عشایری یک تولیدگر غیر وابسته به غرب است؛ اگر همه مرزها بسته شود، کار عشایر متوقف نمی‌شود، چون تولیدگرانی هستند که هیچ وابستگی به غرب و خارج از کشور ندارند؛ این یک ارزش است که مسئولان به این خاطر نیز باید از ایشان حمایت کنند.

حجت‌الاسلام آرامی در بیان نکته سوم در تبیین جایگاه عشایر گفت: تولید تغذیه که اساسی‌ترین نیاز کشور است، در دست عشایر است؛ خیلی از عشایر ما کشاورز هم هستند؛ تولید محصولاتی مانند گوشت، جو، گندم و مانند این‌ها در دست عشایر هست که این مسأله بسیار مهم است.

امام جمعه گرمسار با اشاره‌ به مشکلات جامعه عشایری و مطالبه ایشان از امام جمعه گرمسار اظهار داشت: ایله‌راه اصطلاحی است برای مسیر عشایر است، مسیری که گوسفندان خود را از گرمسار تا دماوند می‌برند؛ ایله‌راه‌ها از قدیم برای عشایر مشخص بوده است، اما در این سال‌ها با وجود منع تصرف آن‌ها، مجموعه‌های مختلف بخشی از این راه‌ها را تصرف کرده و بسته‌اند یا به شکل‌های مختلف در آن مانع ایجاد کرده‌اند و زحمت‌های عدیده و عجیبی برای عشایر به وجود آمده است.

وی با اشاره به جابجایی عشایر بین قشلاق و ییلاق گفت: قانون مرتع را برای گوسفند دار می‌داند اما اکنون مراتع در دست غیر دامداران و گوسفندداران است؛ مجموعه‌های دولتی، ارتش، بیت فلان آقا و دیگران مرتع دارند و مراتع خود را به گوسفندداران اجاره می‌دهند و بهترین مراتع برای همین‌ها است؛ چه کسی این مراتع را به این‌ها داده است تا تصرف کنند؟ بعضی از افراد حقیقی نیز مرتع‌دار هستند.

حجت‌الاسلام آرامی تصریح کرد: بسیج عشایری به دفتر بنده آمده است و دیگران هم تأیید کرده‌اند که باید به سعادت آباد تهران بروند و به آقایی در خانه‌های میلیاردی آنجا باج فلان مرتع را بدهند تا گوسفندان خود را به آن مرتع ببرند و بچرانند؛ مرتعی که این فرد از عشایر محروم گوسفند می‌چراند در تصرف فلان شخص پولدار بالا شهر تهران که هیچ گوسفندی ندارد چه می‌کند؟ این فاجعه شایسته نظام و دولت ما نیست؛ این‌ها باید به دامدار برگردد.

امام جمعه گرمسار افزود: در بعضی مناطق نیز افراد محلی در حالی که هیچ دامی ندارند، مرتع را در اختیار دارند و عشایر برای چرای گوسفندان خود باید به آن‌ها باج بدهند؛ این باج دادن به این معنا است که قانون به نفع کسی است که زحمت می‌کشد اما در عمل سود را افراد دیگری به صورت غیر قانونی می‌برند.

وی باج‌های مطروحه را تنها منحصر به متصرفان مراتع ندانست و گفت: متأسفانه پای درد دل عشایر که بنشینید مشاهده می کنید از چند شهرستان غریبه عبور می‌کند و با بعضی از مسئولان ادارات آن شهرستان‌ها سر و کله می‌زند و با دادن گوسفند به کارمندان فلان مجموعه دولتی مانند منابع طبیعی و محیط زیست اجازه بگیرد که به صورت قانونی گوسفندان خود را برای چراندن از این استان به استان دیگر ببرد؛ این باج گرفتن‌ها شایسته نظام اسلامی نیست و باید اصلاح شود.

حجت‌الاسلام آرامی در بیان مشکل دیگری از عشایر ابراز داشت: کمبود و گرانی نهاده از دیگر مشکلات این قشر زحمت‌کش است؛ همخوان نبودن قیمت نهاده و دام زنده مسأله بزرگی است که در سال‌های گذشته بلایی بر سر عشایر آورد که دامدار نیمی از دام‌های خود را می‌فروخت تا نصف دیگر را سیر کند؛ به همین خاطر خیلی‌ها دام‌های خود را فروختند و پول آن را در بانک گذاشتند تا با همان زندگی کنند و از تولید و دامپروری خارج شدند.

امام جمعه گرمسار با انتقاد از متعادل نبودن و ثابت نبودن قیمت در نهاده و دام زنده گفت: اکنون تناسبی بین نهاده و دام زنده ایجاد شده است اما این مشکل کماکان در دام سنگین وجود دارد؛ دامدار می‌گوید که من زحمت می‌کشم و دامداری دارم اما قصاب شریک من است؛ پس از این همه زحمت، قصاب به اندازه من سود می‌برد؛ وظیفه دولت اسلامی است که از کشاورز، دامدار و عشایر حمایت شود؛ عشایر ما بیشتر کشاورز هستند.

وی مشکلات کم آبی را هم مزید بر دیگر مشکلات عشایر عنوان کرد و گفت: مسئولان جهاد کشاورزی هم می‌دادند که قیمت تضمینی دولت در حدود هزینه‌هایی است که کشاورز در طول سال داشته است و در عمل سودی برای کشاورز باقی نمی‌ماند؛ با این وصف چه انگیزه‌ای هست که کشاورز زحمت بکشد؟ حمایت‌ها باید بیشتر شود؛ گندم را به همان قیمت می‌خرند اما جو را که اصلاً دولت نمی‌خرد و بازار بسیار کمتر از قیمت تمام شده از کشاورز می‌خرد.

حجت‌الاسلام آرامی در تبیین عمق خسارت‌های کشاورزان و دامداران ابراز داشت: تصور اینکه فرد متمول مقداری ضرر بدهد شاید خیلی دردناک نباشد، اما در بسیاری از موارد این کشاورزان و دامداران با گرفتن تسهیلات بانکی با سود، پول خود را در این تولید وارد می‌کنند و در نهایت علاوه بر سودی که باید پرداخت کنند، در محصول تولیدی خود نیز متضرر می‌شوند.

امام جمعه گرمسار در پایان تصریح کرد: مسئولان نظام باید توجه داشته باشند که حمایت از قشر عشایر، دامدار و کشاورز، حمایت از تولید اساسی و استراتژیک است که بسیار بیشتر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha